Monday, February 14, 2011

Dunia aku ketika kecil

Inilah dunia aku ketika kecil. Ini bukanlah gambar aku. Aku tak berani nak duduk atas kerbau. Aku memang dari kecil biasa sangat bermain lumpur sebab mak dan abah aku membuat sawah padi. Mak abah membesarkan kami dengan beras yang dihasilkan sendiri. Kami lapan beradik akan membantu mak dengan abah menanam padi. Penatnya tak payah cakap. Aku takut dengan lintah tapi tetap kena turun ke dalam sawah. Ini cerita benar, bukan rekaan aku. Lepas musim menuai padi, aku dengan abang-abang aku akan mencari ikan, main layang-layang kemudian main baling-baling lumpur. Comotnya tak payah cakaplah. Tapi aku puas sekarang, puas sebab penat lelah itu mengajar aku bersederhana dalam kehidupan, lebih menghargai kasih sayang dan sentiasa memandang ke bawah. Alhamdulillah, kami lapan beradik membesar dan menjadi manusia. Terima kasih mak abah.

No comments:

Post a Comment